Thursday, March 10, 2011

biler org melayu berniaga...

yeah!! aku da kat parit raja da nie.. td ms otw nak ke sni , puas men hujan.. bukan skit punyer hujan..lebat tu. hmm puas tul aku bercuti kali nie.. 5 hari beb, dari sabtu sampai rabu. aku balik lama kali ni sebab aku taw, mggu2 yg mendatang ni, mggu2 yg amat busy. ngan projek, esemen, kuiz bagai.

warung 'kita'

ni aku nk komen skit pasal org melayu berniaga nie. kekadang aku tak paham la ngan org kita ni.
terjadi la kat aku, kat area taman aku duduk nie, ader la kedai kecik baru buka jual2 makanan segera yg kurang berkhasiat (tapi aku suka)muaahahaha. kedai ni aku tgk, mmg agak dpt sambutan, ramai org datang, so nak di jadi kan cerita, aku pun nak test market kedai tue,.. aku beli ice blended ngan kentang spring. ice blended tu yg kecik, kecik RM2.00 dan besar RM2.50 dan kentang spring tue kecik RM2.00, besar Rm2.50.. tup2 td aku da g suma harga tu da nek 50sen.. so da nek sebanyak 25peratus dr harga asal,.. ape semua ni.. ni la biler di kater kan org melayu berniaga, pantang dpt sambutan..terus nek harga.. x patut tul.

nak taw perangai kalu org melayu berniaga?

mcm kes kat atas tue

mesti nak dekat2 je kat umah

mesti nak dengki2 ngan pesaing

guna ilmu hitam tuk menarik pelanggan

guna pelaris

perasaan PHD yg membuak2

takut tangguh risiko

tp ape yg aku list kat atas ni, bukan semua la.. maybe segelintir. why not kalu bab berniaga ni kita contohi Rasullullah. penuh dengan ciri2 etika perniagaan yg cemerlang. tak pun kita tgk kalu cina berniaga. kenapa diorg maju dlm bab2 peniagaan ni. first diorg ni btul2 menghargai customer diorg, kalu kita dtg kedai diorg, diorg akan senyum da layan kita, tak der istilah double standard dlm melayan pelanggan. lagi satu, diorg ader persatuan peniaga2 kaum diorg. melalui persatuan ini la diorg le minta bantuan dan mengamalkan sikap bantu membantu di kalangan ahli persatuan.

No comments:

Post a Comment

komen ikut korg...