Friday, May 10, 2019

Kelas Chargeman A4

Salam,
Misi menulis hari2 di teruskan lagi, kali ni nak citer pasal kelas chargeman A4 yang sedang aku lalui. Chargemen atau penjaga jentera dalam BM adalah sijil kompeten yang di keluarkan oleh suruhanjaya tenaga. Suruhan jaya ni adalah badan ngan menguruskan hal2 elektrik dlm negara dan badan yang melaksana kan akta bekalan tenaga 1994. Level level chargeman seperti gmbar kat bawah ni
Level @ tahap chargeman

So, aku sekrang sedang ambil course A4 di IKBN secara separuh masa. Tiap2 hari sabtu dan ahad aku ngan geng sekelas aku akan travel ke melaka untuk attend kelas ni.

 Aku degree holder. Sometime, orang akan tnya aku kenapa aku ambil kursus chargeman ni, padahal dah ada degree. Kat sini aku ada beberapa jawapan yang blh sekurang2 nya blh menjadi motivate pada korg. 

1. Degree holder dah byk kat malaysia ni. Tp pluang pekerjaan tu x dpt memenuhi jumlah graduan yg keluar saban tahun. Then, kat sni persaingan sangat sengit. So dengan sijil chargeman ni, ia boleh jd additional value dlm diri kita. 

2. Sijil kompeten + degree = gaji yang wow. Ni korg boleh demand gaji masa korg apply keja. Contoh nyer rate gaji fresh graduate adalah RM2500, tp dengan ada nyer sijil ni korg boleh demand skit gaji tu. Maybe blh up RM3000 or RM3500. 

3. Its about multitasking. Bila korg ambil kursus chargeman ni, insyaAllah korg akan tau kerja wiring, troubleshoot utk circuit electrical. So bila korg jd engineer, korg akan jd engineer yang taw dr kerja kerja serta keja2 hands on.

4. Planning hari tua, aku mmg da plan. Umur aku da tua nnti aku x nak jd engineer lagi. Sudah2 la kerja pening. Dah berumur nnti mmg target aku nK jd chargeman sepenuh masa. Sebab apa? Korg kena kenal dlu dgn otai2 chargeman level B0 @ B4 , korg akan paham apa yg aku ckap ni.

Ni la roy. Classmate aku dari class A0 sampai la kelas A4


3 comments:

  1. Kalau electrical engineer nk ambik chargeman kena start dari A0 balik ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. permulaan mmg kna ambil lesen chargeman A0 sebab voltan rendah

      Delete
  2. Salam. Blh kongsi tak macam mna cara sya untuk dapatkan Standard Pembayaran yang layak utk Chargeman A1 atau A4 utk tahun 2021. Kt mna sya blh dpt eh

    ReplyDelete

komen ikut korg...